dimarts, 24 de novembre del 2009

Una altra d'educació.

Sempre que es parla de l'educació a la caixa tonta, em pose a tremolar. Us pose en context: fa un parell d'anys, uns experts, per suposat europeus, varen treure un test per a avaluar el nivell de coneixements dels alumnes d'Europa. Amb els resultats, varen elaborar l'Informe Pisa ( es veu que si li poses alguna paraula del tipus informe, i algun nom d'una ciutat famosa, als polítics, gurús, i psicolocos se'ls dilata immediatament l'anus. P.ex. Informe Lugano, Pla Bolonya, Experimento Filadelfia, Projecte Manhattan, Projecte Alcantarilla de Múrcia etc.).
Les conclusions més importants de l'informe, són.
1. Els alumnes de l'Estat Espanyol estan a la cua a nivell de coneixements a Europa. Es podria dir que un mandril ebri sol·luciona millor problemes de lògica, matemàtiques i expressió que un alumne de secundària.
2. Cal inventar-se un nom amb ganxo, i fer quatre parides que maquillen el que ens la sua l'educació als polítics, això sí, que no coste gaires calerons. Les peles per a allò important, Fórmula 1, vaixells de luxe, Ferraris, i per al Canto del Loco.
3. La culpa de tot la tenen els professors. Tenen massa vacances ( mai és massa, companyes...), els tenen pillats pels collons, i a més, la meitat són uns rojos, quan no directament polacs. I ja es sap que als polítics, no els agraden massa els rojos ( ja que els recorden el que no són ), i molt menys els polacs ( són incòmodes, les seues banderoles queden mal a les fotos, i parlen raro, diuen aleshores o coses pitjors, que Déu sabrà què signifiquen...).
Així que la sol·lució és treure's de mànega el de les Competències Bàsiques, que ningú sap que són, però sonen molt bé, i els permetran a les editorials fer-se d'Or a costa de les famílies, canviant els llibres de text i regalant coses als professors a canvi de que demanen els seus materials didàctics. Es diu que aquesta idea ha vingut de les organitzacions d'empresaris, els quals demanaven al govern que els possibles treballadors i treballadores del futur foren competents ( sic ). Caldrà vore com apliquen aquests coneixements als cursets de l'INEM, ja que amb els índex d'atur que anem aconseguint, el model de treballador qualificat tècnic/ executiu es queda una mica obsolet. Potser és que el nivell de la policia i Guàrdia Civil ( el que se'ls reserva als estudiants de classe treballadora ) està descendint tant que s'estudia que els agents signen les multes amb l'empremta dactilar.

Ets competent?
I el millor: l'altre dia ens ve a l'institut la responsable de conselleria a
impartir-nos un curs sobre les Competències Bàsiques. La Competent funcionària ens diu que no preguntem que són les Competències Bàsiques, ja que nosaltres sabíem més del tema que ella mateixa. Quina crac! Després ens fa fer una parida de nosequins barrets de colors ( cadascú representa un estat d'ànim, caga't, lloret! ), per a que entre tots intentem endevinar què són. Ara resulta que als que se'ns vol infantilitzar és a nosaltres, que cal que apliquem no se quin pensament transversal i pollades. Que l'educació ha de motivar i entretindre els i les alumnes i coses d'aquestes. Molt bé, doncs vist el que s'espera de nosaltres, propose un nou tipus de professorat, un nou renàixer de les cendres del caduc sistema educatiu. Repensem-ho tot, els professors hem de ser així:

6 comentaris:

Aina ha dit...

Trobe que les competències bàsiques haurien de ser l'objectiu a assolir, però l'educació està dissenyada cap a l'adquisició i emmagatzament merament memorístic de conceptes.

Caldria -per exemple- educar personetes crítiques, autònomes i ciutadanes, i no papagalls que reciten la llista de "los reyes godos".

El problema és que perquè açò es duga a terme cal uns polítics crítics i formats que impulsen lleis crítiques dins una institució escolar crítica amb un personal docent crític i format i per una societat crítica.

Mentre que al nord d'Europa els xiquets i les xiquetes aprenen a raonar per mitjà de sabers lingüístics, científics i filosòfics, ací ens queixem que -per exemple- els "nanos" no saben formular la veu passiva en anglés.

Els iaios diuen que si un no s'enrecorda d'alguna cosa és perquè no la sap. No seria millor saber com arribar a tot allò que no sabem?

Com donar resposta -per exemple- a les noves necessitats derivades de la societat de la informació?

En el fons, molt en el fons, açò podria servir per fer un pas endavant dins el camp de les metodologies didàctiques. Sempre i quan portara darrere un canvi real en la formació del personal docent i -com no- en les seues condicions laborals.

Per descomptat, el que ens afona és que carreguen i responsabilitzen l'escola de tantes obligacions que hauria d'assumir el conjunt de la societat.

Algun dia entraran en raó.

aurora ha dit...

Veig que el teu blog s'està fent una miqueta canalla. M'agrada, i molt, el nou estil.

Per cert, t'imagine amb el tratge de Teletubbie i em partisc la caixa...

Muaaa!

Marc Peris ha dit...

El principal problema és que els nanos no es lligen un llibre ni per accident. No parle de memòria, però creu-me que per la majoria tota la història de la humanitat ha passat al segle XIX, o siga, "hace mucho". Una alumna em va dir que homogeni significava "estar del revés". El tema és que els models per ells són els que cite més avall.
Aurora, ja me l'he emprovat, però em premia ja saps on.
Si, exacte, als genolls.

Anònim ha dit...

Pos yo me kago en la edukasion y asi a los edukaos les salgan almorranas de tanto dar pol kulo

Anònim ha dit...

I a ver si eskriben bien el katalán, kescribir bien el katalan no kuesta una puta mierda

Marc Peris ha dit...

A la fi un komentari kom kal!